- می دونی چیه جونزی. داشتم فکر می کردم. دیدم خدا عادل نیست. جدی می گم. نگا کن ببین چقدر ناعدالتی فقط توی طبیعت هست. دیگه آدما که هیچی.
- پسر جون فارسی حرف بزن ماعم بفهمیم آخه.
- وا! فارسیه دیگه! می گم خدا عادل نیست.
- بیبین. این حج دهخدا هست، ریفیقمون بود. خودا رفتگان شومارم بیامرزه. تو لغت نامش نوشته عدالت از استقامت میاد. استقامت بر طریق حق. حالا شوما الان نیگا کن. بیبین به تعداد آدما حق وجود داره. هرکی می گه اینی که من می گم درسته. ماعم خب یه زمونی داشتیم فکر می کردیم با خودمون. این بچه ای که باباش معتاده ننش معتاده، از دو سالگی بدون اینکه بخواد مواد جابجا می کنه، درس نمی تونه بخونه، مجرم می شه. خب این نامردیه که! انصاف نیست آخه. یا اینایی که سه سالشون نشده تو آفریقا از گرسنگی می میرن. خب ماعم یه سری قدیما که به این چیزا فکر می کردیم نتیجه گرفتیم خدا نیمی تونه عادل باشه. ما رفتیم بیبینیم اصلا عادل چیه. دیدیم یه کلمه ست! یه تصوره مبهم تو ذهن آدمی. رفتیم ببینیم خدا چیه. دیدیم یه کلمه ست! یه تصور مبهم تو کله ی آدمی. بعد رفتیم دیدیم معنا از طریق زبان درست شده. دیدیم معنا به زمان ربط داره. دیدیم معنا ارتباط بین چیز میزا با گذشتس. پیش خودمون گفتیم، واویلتا! حَجی اگه معنا رو باید تو گذشته جستجو کرد پس این عدالت و خدا و اینا قبل از اینکه زمان باشه که تعریف نمی شه اصن. دیدیم یحتمل این یه تناقضه که خدا اصلا بتونه ویژگی داشته باشه. چون نمی تونه تابع چیزی باشه که به قول همه خودش خلق کرده. بعد دیدیم واویلتا به توان دو ضربدر نه! اصلن وجود داشتن به زمان و مکان بستگی داره. پیش خودمون گفتیم اصلا اینکه خدا بخواد وجود داشته باشه یه تناقضه! گفتیم اینطوری وجود نداشتنشم بی معنیه! بعد انگشت حیرت به دهان گرفتیم. گفتیم پس این ملت این همه سال دارن رو بود و نبود چیزی بحث می کونن که اصلا نه می تونه باشه و نه می تونه نباشه. بعد رفتیم سوراغ زیبون شناسا و روانشناسی. نه ازون زیبون شیناسا که تو کله پزی کار می کوننا! ازونا که کلمه هارو ریشه یابی می کونن. تازه شستمون خبردار شد. دیدیم هیچی هیچی تو این دنیا نیست.
- یعنی هیچی هیچی؟
- فقط انسان هست. 
  تازه اونم نیست!
  فقط تصورات انسان هست...
  ...
  ...
  واویلتا! پسر بزن شبکه سه فوتبال دسته سه باشگاه های مالدیو رو ببینیم. مارو با این بحثا برنگردون به دوران             
  زنجیری بودگی های فلسفیمون.

Comments (0)